Lediga jobb som Kostekonom i Kramfors

Se lediga jobb som Kostekonom i Kramfors. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Kramfors som finns hos arbetsgivaren.

Kostekonom till Region Västernorrland

Ansök    Jan 19    REGION VÄSTERNORRLAND    Kostekonom
Region Västernorrland är en av länets största arbetsgivare med cirka 6500 medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att utveckla regionen, hälso- och sjukvården och tandvården. Hos oss får du möjlighet till ett arbete där du gör skillnad för invånarna, i ett län som erbjuder både aktivitet och avkoppling. Regionledningsförvaltningen har i uppdrag att stödja kärnverksamheternas processer inom olika kompetensområden. Förvaltningen ger också stöd och kvalita... Visa mer
Region Västernorrland är en av länets största arbetsgivare med cirka 6500 medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att utveckla regionen, hälso- och sjukvården och tandvården. Hos oss får du möjlighet till ett arbete där du gör skillnad för invånarna, i ett län som erbjuder både aktivitet och avkoppling.

Regionledningsförvaltningen har i uppdrag att stödja kärnverksamheternas processer inom olika kompetensområden. Förvaltningen ger också stöd och kvalitativa underlag till regiondirektören och politikerna.

Kök och restauranger ansvarar för måltidsservice inom Region Västernorrland. Vi har kök och restaurangverksamhet både i egen och extern regi. På sjukhusen i Sollefteå och Sundsvall har vi våra produktionskök för patientmåltiderna.

Nu söker vi en kostekonom till vår verksamhet. Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort bestäms enligt överenskommelse och kan vara i antingen Sundsvall, Sollefteå eller Örnsköldsvik.

Brinner du för offentlig måltid? Då kan det vara dig vi söker!

Vi söker dig som har en stor passion för mat och vill göra måltiden till dagens höjdpunkt för våra matgäster. Vi önskar att du delar vår syn att hållbarhet, kvalitét, personlig service är viktiga frågor och att du vill bidra i utvecklingen av vårt måltidskoncept. Här erbjuds du ett roligt och utmanande arbete i ett öppet, kreativt och förtroendefullt arbetsklimat med möjlighet för dig att utvecklas.

ROLLEN SOM KOSTEKONOM

I rollen som kostekonom arbetar du övergripande med måltidsplanering tillsammans med verksamheternas medarbetare. Arbetet består till stor del av måltidsplanering i vårt kostdatasystem Matilda och du arbetar bland annat med matsedels- och receptplanering som närings- och kostnadsberäknas. Du kommer också arbeta med kvalitetssäkring, drift och utveckling i systemet. Du leder vår måltidsgrupp som består av köksmästare och kockar som tillsammans med dig säkerställer att gästerna serveras en god och näringsrik kost som håller hög och jämn kvalitét oavsett var i regionen måltiden äts. Att utveckla måltider och recept samt provtillagning och tester av nya livsmedel ingår också i arbetet.

Du arbetsleds av kostutvecklare där ni har ett tätt samarbete och din närmaste chef är verksamhetschef. Dina övriga kollegor i verksamheten är medarbetare i produktionsköken såsom köksmästare, kockar, köksbiträden och enhetschefer. Alla är en viktig resurs i arbetet att nå mål och resultat, därför är det viktigt att du kan leda och engagera medarbetarna i detta arbete.

Du arbetar med förvaltning och uppföljning av livsmedelsavtalet och arbetar strategiskt med val av livsmedel så vi når våra mål med en budget i balans, vilket innebär att du har ett ekonomiskt ansvar. Genom att ta fram och analysera statistik jobbar du mot ständiga förbättringar med ett regionövergripande perspektiv.

Tjänsten innehåller även andra arbetsuppgifter inom kostområdet exempelvis delaktig vid upphandling och avtalsvård av befintliga avtal, livsmedelshygien, utbildning och utveckling inom kostområdet och samarbeten med spetskompetens från andra verksamhetsområden förekommer.

Vi söker dig som är utbildad kostekonom/kostvetare eller har annan kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har minst ett års erfarenhet av arbete inom offentlig kost- och måltidsverksamhet och du har tidigare arbetat med menyplanering och kostdatasystem. Har du tidigare erfarenhet av arbete med livsmedelsavtal och/eller patientkost är det meriterande för tjänsten. Du har goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift och du kan tala, läsa och skriva engelska. B-körkort är ett krav då resor i tjänsten förekommer.

Som person är du handlingskraftig och tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar ditt arbete självständigt på ett effektivt sätt. Du styrs av mål- och resultat i dina prioriteringar, planering och agerande. Du förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet och kommunicerar med andra på ett lyhört och tydligt sätt. Vidare är du trygg, lugn och stabil. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Du tydliggör och genomför fattade beslut på ett förtroendefullt sätt och skapar delaktighet hos medarbetarna, kunden och gästen. Du driver verksamhetsarbetet på ett säkert sätt enligt rådande lagstiftning och riktlinjer.

Regionen arbetar sedan många år med att skapa förutsättningar för att bidra till friska och hälsosamma medarbetare. Du får tillgång till regionens friskvårdsanläggningar i Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik samt Sollefteå. Genom din anställning hos oss har du flera anställningsförmåner som exempelvis tillägg till föräldraförsäkringen, extra semesterdagar när du fyllt 40 år, möjlighet att löneväxla till tjänstepension. Att du mår bra och trivs är viktigt för oss. Region Västernorrlands arbetsplatser är rökfria och vi tillämpar rökfri arbetstid.

Inom Region Västernorrland är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Visa mindre

Kostekonom

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar. Engagemang tas tillvara, det är enkelt att mötas och vi har mod att genomföra våra idéer. Tillsammans skapar vi framtiden! I Kramfors kommun är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi skapar bästa möjliga vardag och välfärd för våra medborgare. Tillsammans arbetar vi för ett samhälle ... Visa mer
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar. Engagemang tas tillvara, det är enkelt att mötas och vi har mod att genomföra våra idéer. Tillsammans skapar vi framtiden!

I Kramfors kommun är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi skapar bästa möjliga vardag och välfärd för våra medborgare. Tillsammans arbetar vi för ett samhälle fyllt av livskraft. Vill du också vara med och bidra?

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kostekonom eftersom vår nuvarande fått jobbet som kostchef. Som kostekonom har du en central roll och du ingår i kostavdelningens ledningsgrupp med kostchefen som din närmaste chef.

Ditt uppdrag innebär bland annat:
Ansvar för kostdataprogrammet Aivo. Där du bland annat gör recept och kostnads- och näringsberäkningar.

Arbete med hela budgetprocessen och ekonomisk uppföljning.

Delvis ansvarig för upphandlingar som rör kostavdelningen tillsammans med kostchef och vår upphandlingsenhet samt håller kontakt och följer upp med våra leverantörer. Kommunen har höga ambitioner gällande inköp av livsmedel och du omsätter dem i praktiken. Du arbetar med uppföljning och tar fram nyckeltal och statistik. Du tar bland annat fram statistik om ekologisk andel, ursprung och inköpta volymer.

Du är redaktör för hemsidan och gör uppdateringar i samråd med ansvariga chefer.
Du tar fram material till projekt t.ex. inom matsvinn eller annat som vi arbetar med tillsammans med förskolor, skolor eller äldreomsorg. Du är också driften behjälplig med övriga administrativa frågor och göromål.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen från kostvetarprogrammet/kostekonomprogrammet eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av likvärdigt arbete sedan tidigare.
Du kan arbeta självständigt och är väl förtrogen med lagar och regler som styr verksamheten. Som person är du lösningsfokuserad och ser möjligheten i dagliga utmaningar. Du har stor flexibilitet och noggrannhet.

Du har god förståelse för kopplingen till ekonomi inom kostverksamhet och det är meriterande om du har erfarenhet av budgetarbete. För tjänsten krävs det att du har goda datakunskaper och du behärskar svenska språket i både tal och skrift.

Det är meriterande med erfarenhet av upphandling och att ha arbetat i upphandling/ uppföljningssystem såsom Compare eller Hantera och kostdataprogram.

ÖVRIGT
Kostavdelningen är en del av Kramfors kommuns produktionsförvaltning och ansvarar för måltiderna till våra kommunala verksamheter i barnomsorg och vårdomsorg. Kostavdelningen är en köp- och säljfinansierad verksamhet. I vår organisation finns 18 kök där vi tillagar vår mat, samt 22 kök dit vi distribuerar mat.

Vi arbetar ständigt med att höja kvalitetsnivån i vårt arbete, främst när det gäller vilka råvaror vi använder i vår verksamhet. Vi arbetar för att sänka klimatpåverkan och tänker på miljön.

I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

För att hålla en hög kvalitet i processen och ha en god kommunikation med dig som söker vill vi att du skickar din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas däremot vid begäran.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan! Visa mindre